Lietuvių menininkės Emilijos Škarnulytės filmui – tarptautinis pripažinimas
2022 kovo 30 d.Lietuviškas kinas pasaulyje užima vis ryškesnes pozicijas, o prestižinių kino festivalių žiuri nebeabejoja, suteikdami lietuvių kūriniams tarptautinį pripažinimą. Menininkės Emilijos Škarnulytės debiutinis filmas „Kapinynas“ (ang. „Burial“) pateko į kino festivalio „Visions Du Reel“ konkursinę programą „Burning Lights“. Pranašiškas filmas kvies žiūrovus į atominės elektrinės vidų, o filmo tema – neraminančiai aktuali.
Daugiau nei pusę amžiaus Šveicarijos Niono mieste vykstantis festivalis tapo tarptautinės kokybės žyme dokumentinio kino pasaulyje. Konkursinė programa “Burning lights” kasmet iš daugybės paraiškų atrenka 15 filmų. Šiemet vienas iš jų – lietuvės. Festivalyje dalyvauja legendinis italų kino kūrėjas ir prodiuseris Marco Bellocchio, viena žinomiausių JAV operatorių Kirsten Johnson. “Visions du Reel” garbės svečiais yra buvę dokumentinio kino kūrėjai Claire Denis, Werner Herzog, Peter Greenaway. Tai menininkai, savo kūriniais keičiantys kino ir visuomenės veidą ir padedantys suprasti pasaulį, kuriame gyvename.
Šįkart šią esminę meno užduotį gąsdinančiai taikliai įvykdė lietuvių kūrėja Emilija Škarnulytė. Ir nebe pirmą kartą. Ji atstovavo Lietuvai XXII Milano trienalėje, buvo Venecijos Bienalės Baltijos paviljono dalyvė. Jos personalinės parodos ir filmai pristatomi tokiose meno erdvėse kaip „Tate Modern“ galerija Londone, Pompidu centras Paryžiuje, modernaus meno muziejuje MoMA Niujorke. Emilija filmavo Izraelio karinėse bazėse, NASA stotyse už poliarinio rato, fiksavo juodųjų skylių žybsnius ir nykstančius po greitkeliais Pietų Korėjos miestus.
Pirmasis ilgametražis jos filmas „Kapinynas“ yra bendras Lietuvos kino kompanijos “Just a moment” ir Norvegijos kino kompanijos MER FILM projektas. Jis nuveda žiūrovus į vietas, kur kitaip patekti neįmanoma. Uždaryti tušti branduoliniai reaktoriai, tebepulsuojančias geoterminės jėgainės, įšalę naftos terminalai – žmogaus veikla galinga, bet laikina ir Emilijos kamera nukreipta būtent į ją. Režisierė veda ir į demontuojamą Ignalinos atominę elektrinę. Būtent šioje vietoje Škarnulytės filmas darosi baugiai aktualus.
2022 metais Rusijos invazija į Ukrainą atskleidė, kad agresyvi šalis praeities pamokų Černobylyje neišmoko. Mūšiai Černobylio elektrinės teritorijoje, gaisrai, kurių neleidžiama užgesinti vėl neramina pasaulį ir kelia klausimą – kur riba? Darosi akivaizdu, kad toksiškos Sovietų Sąjungos režimo atliekos dar daro įtaką, o permainos reikalingos nedelsiant, nes jau žinome, kas gali nutikti.
Apie tai primena Emilijos Škarnulytės kinas ir festivalio „Visions du Reel“ rengėjai neliko tam abejingi. Balandžio 7 – 17 dienomis žiūrovai iš viso pasaulio turės progą susipažinti su dar vienu talentu iš Lietuvos.
Filmo gamybą finansavo Lietuvos kino centras, Vilniaus miesto savivaldybė, Europos sąjungos programa „Kūrybiška Europa“ ir Norvegijos kino paramos fondai.