Lietuvių režisierių filmai – viename įtakingiausių pasaulio kino renginių HOT DOCS
2022 balandžio 6 d.Lietuvai gedint Mariupolyje rusų pajėgų su kamera rankose nužudyto kino režisieriaus Manto Kvedaravičiaus, lietuvių kino sėkmė tampa liūdna, bet labai reikšminga dovana mūsų šaliai, kuria norisi pasidalinti ir pagarbiai pasidžiaugti. Du lietuvių režisierių filmai – Emilijos Škarnulytės „Kapinynas” ir Martos Dauliūtės bei Viktorijos Šiaulytės „Geras gyvenimas” atrinkti į svarbiausią Šiaurės Amerikos dokumentinių filmų festivalį HOT DOCS. Šalia geriausių kino kūrėjų atsistojusios lietuvių režisierės pasakoja modernias istorijas, kuriose suvokiame laikui nepavaldžius žmogaus prigimties judesius, besikartojančius istorijos įvykius ir savo vietą juose.
Nuo 1993 Kanadoje vykstantis HOT DOCS yra didžiausias Šiaurės Amerikos bei vienas iš reikšmingiausių pasaulyje dokumentinio kino renginių, kasmet atrenkantis ir parodantis virš 200 geriausių filmų iš viso pasaulio. Filmai kvėpuoja mūsų kasdienio gyvenimo ritmu ir vizionieriškai ir žiūri į ateitį, neįkyriai išmintingai primindami amžinus žmonijos elgesio dėsnius. Pasakyti, kad tai prestižinis renginys – tai nepasakyti nieko, nes būtent prestižo čia ir nesivaikoma. Festivalis ilgametę pagarbą ir prestižą kino pasaulyje užsitarnavo dėl puoselėjamų vertybių – A klasės kino sklaidos ir prieinamumo žiūrovams bei ilgalaikės kokybiško meno ir žmogiškumo vizijos.
Pirmasis HOT DOCS kino festivalio dėmesį patraukęs lietuvių filmas – Emilijos Škarnulytės debiutinė dokumentika „Kapinynas“ (angl. “Burial“), vedžiojanti žiūrovus po nepasiekiamas, žmogaus veiklos arogantišką didybę ir trapų laikinumą liudijančias erdves tarp tuščių apleistų branduolinių reaktorių, tebepulsuojančių geoterminių jėgainių, įšalusių naftos terminalų ir taršos. Putino karo metu ypač aktualiu tapęs filmas primena apie tai, kad toksiškos Sovietinio ir kitų rėžimų atliekos, kurias manėme palaidoję, vis dar daro didelę įtaką ir turime būti labai budrūs ir veiklūs, kad istorijos klaidos nesikartotų. Ši Emilijos žinutė ir kūrėjos talentas jau laukiamas prestižinio festivalyje „Visions du Reel“, netrukus su juo susipažins ir HOT DOCS žiūrovai.
Antroji HOT DOCS lygį pasiekusi dokumentika – režisierių Martos Dauliūtės ir Viktorijos Šiaulytės darbas “Geras gyvenimas” (angl. „Good Life“). Filmo kamera stebi grupelę jaunų žmonių, bendradarbystės erdvėje Stokholme kuriančių “startuolius” – jaunas, potencialiai labai sėkmingas įmones. Šie ambicingi žmonės pasiryžę tapti nesibaigiančios savireklamos ir vadybos sistemos įrankiais. Filmo kūrėjos įgarsina modernaus verslo ore sklandantį klausimą – kaip verslumo ideologija iš tiesų veikia mūsų gyvenimus ir kas nutinka, kai verslo modeliai imami taikyti bendraujant su artimaisiais ir veikiant bendruomenėje? Filmo „Geras gyvenimas“ premjera šių metų sausio mėnesį įvyko Švedijoje, svarbiausiame Šiaurės Europos kino renginyje – Geteborgo filmų festivalyje.
Lietuviškas dokumentinis kinas savo kokybės virsmą išgyvena ypač nepalankiomis istorinėmis aplinkybėmis, tačiau panašu, kad kūrėjų darbai ir jų kuriama šviesa ir kokybė jau pasiekia pasaulio žiūrovus. Po kurio laiko filmus išvysime ir Lietuvoje.
Dokumentinis filmas „Geras gyvenimas” yra Švedijos kino kompanijos MDEMC gamyba kartu su Lietuvos studija „Just a Moment” ir Suomijos kino kompanija „Hillstream Pictures”, remiama Lietuvos kino centros, Lietuvos nacionalinio radijo ir televizija, EURIMAGE fondo, Suomijos nacionalinės televizijos YLE bei Švedijos ir Suomijos kino fondų. Dokumentinį filmą „Kapinynas“ kūrė Lietuvos kino kompanija „Just a Moment” kartu su Norvegijos kino kompanija ,,Mer Film”. Filmo gamybą finansavo Lietuvos kino centras, Europos sąjungos programa „Kūrybiška Europa“ bei Norvegijos kino ir kultūros fondai.