Tyrimas „Šeimos kino seansai Lietuvoje”: tėvai nori kokybiškų ir išliekamąją vertę turinčių filmų
2023 balandžio 27 d.Išvykos kartu su šeima į kiną, muziejų ar teatrą nuo ankstyvo amžiaus turi didelę įtaką kultūrinių įpročių formavimuisi. Lietuviškų trumpametražių filmų agentūra „Lithuanian Shorts“ nuo 2022 m. įgyvendina tyrimą, kuriuo siekiama išsiaiškinti pagrindines šeimoms skirtų nekomercinio kino programų lankymo tendencijas mūsų šalyje.
Šį mėnesį pasibaigęs tyrimo „Šeimos kino seansai Lietuvoje“ rezultatų sisteminimo etapas atskleidė, kad tėvai ieško kokybiškų ir išliekamąją vertę turinčių filmų programų. Tyrimo metu buvo apklausti aštuonių Lietuvoje vykstančių kino festivalių atstovai, į programas įtraukiantys edukacinius filmus šeimoms, bei tėvai, auginantys pradinių klasių vaikus.
„Nepaisant įvairių kino edukacijos iniciatyvų, nekomercinio kino seansai, skirti šeimų auditorijai, yra vieni mažiausiai lankomų kino seansų Lietuvoje. Susidurdami su itin didele konkurencija, dideliais sklaidos bei įgyvendinimo kaštais, regioniniai kino teatrai vis dažniau atsisako rodyti nekomercinio kino seansus šeimoms, pasirinkdami komercinį turinį arba tik retkarčiais į programą įtraukdami kino festivalių filmus vaikams. Reaguojant į tokią tendenciją, šiuo tyrimu siekiama išsiaiškinti, kokie veiksniai lemia, kad tėvai renkasi ar, atvirkščiai, nesirenka nekomercinio kino programų šeimos laisvalaikiui.“ - teigia tyrimo vadovė, edukologė Gintarė Gilaitienė.
Pirmasis tyrimo etapas atskleidė, kad kino festivaliai įtraukia šeimos kino seansus į savo programas siekdami auginti žiūrovus ir pritaikyti filmus festivalio lankytojams, turintiems vaikų. Sudarydami programą festivaliai ieško išskirtinių meninę ir edukacinę vertę turinčių filmų, kurie būtų alternatyva komerciniam kinui.
Tyrime dalyvavę tėvai teigė, kad vienas svarbiausių jų atrankos kriterijų renkantis kultūrines veiklas laisvalaikiu yra įvairovė. Tėvams aktualu, kad vaikai susipažintų su skirtingomis meno bei kultūros formomis, taip pat labai svarbi yra renginio edukacinė vertė, ir kad edukacinis turinys būtų kokybiškas, pateikiamas naujai, įdomiai bei interaktyviai. Tėvų pasirinkimą lemia finansai, taip pat ir techninis išpildymas. Ne mažiau svarbūs ir psichologiniai veiksniai: nerimas, ar vaikui užsiėmimas patiks, ar jis tinkamai elgsis renginio metu.
Kalbinti tėvai, auginantys pradinių klasių vaikus, ateityje iš nekomercinio kino seansų šeimoms organizatorių tikėtųsi aktyvesnės komunikacijos apie filmų edukacinę vertę, renginių interaktyvumą, papildomų filmų programas lydinčių edukacinių veiklų. Taip pat tyrime dalyvavę tėvai akcentavo, kaip svarbu kurti tiesioginį ryšį su tų pačių interesų šeimomis, kurti jų bendruomenę festivalių metu bei bendradarbiauti su patikimais, autoritetą pelniusiais kino rodymo partneriais.
Trejus metus (2022-2025 m.) trunkantis tyrimas „Šeimos kino seansai Lietuvoje“, tikimasi, padės geriau suvokti festivalių siūlomą programos svarbą bei tėvų poreikį kokybiškam edukaciniam turiniui. Kitų tyrimo etapų metu bus siekiama gilintis į gerąsias užsienio festivalių, kino teatrų praktikas ir pateikti konkrečius pasiūlymus, kaip būtų galima plėsti autorinio kino auditoriją bei ugdyti nekomercinio kino žiūrėjimo tradicijas šeimose.
Nuoroda į pirmojo etapo tyrimo rezultatus.
Tyrimą įgyvendina lietuviškų trumpametražių filmų agentūra „Lithuanian Shorts“, kurios veiklą iš dalies finansuoja Lietuvos kultūros taryba.